Dag 11 Athene – Larissa (Greece) 329 km - Reisverslag uit Lárisa, Griekenland van Marjo Miek - WaarBenJij.nu Dag 11 Athene – Larissa (Greece) 329 km - Reisverslag uit Lárisa, Griekenland van Marjo Miek - WaarBenJij.nu

Dag 11 Athene – Larissa (Greece) 329 km

Blijf op de hoogte en volg Marjo

29 Augustus 2012 | Griekenland, Lárisa

We staan vandaag extra vroeg op. We willen vandaag de Acropolis bezichtigen. En om de drukte en warmte voor te zijn rijden we om 8:15uur aan. Toch is het al behoorlijk druk maar om 8:45 zijn we in het centrum van Athene alwaar zich boven op een berg de Acropolis bevindt. Om zo dicht mogelijk in de buurt te komen rijd ik een doodlopende straat in. We rijden tot aan de voet van de berg. Dichterbij komen met de motoren is onmogelijk. We maken wat foto’s en film en besluiten zo snel als mogelijk is de drukke stad te verlaten. Gelukkig is het vandaag voor het eerst iets koeler. Het is nu 25 grC en als we een half uur later via de snelweg de stad uitrijden hebben we het voor het eerst koud deze vakantie. Tijdens een tankstop besluiten we dan ook onze houthakkers blouse aan te doen.

Na zo’n 50km verlaten we de snelweg en rijden het (schier)eiland Evia op. Deze tip kreeg ik van mijn collega (George), een Griek die nu dus woonachtig en werkzaam is in Nederland. George bedankt. Dit was echt de moeite waard. Wat een geweldig mooi eiland. Bergen, haarspeldbochten en vaak een geweldig uitzicht over de prachtige blauwe zee (de Aegean sea). Aan de andere kant van deze zee bevindt zich Turkeije. Dat is in vogelvlucht nog maar 250km.

Na zo’n 100km op het eiland gereden te hebben komen we bij de Noordzijde, van hieruit vertrekt Ferry. En dat is al over 5min zegt de man, dus snel een kaartje kopen en de motoren parkeren op de erg gladde vloer onderin. Ik heb ze beide net goed staan als de grote boegdeur sluit en we vertrekken. Personenauto’s en vrachtauto’s moeten er trouwens normaal gesproken achteruit oprijden maar aangezien er maar zo’n 20 auto’s op staan konden de meeste op de boot zelf keren. Je moet er nl weer aan dezelfde kant af als dat je er oprijdt. Na een tocht van een half uur rijden we er weer af. De de dikke touwen bij de overgang worden nog eens extra goed voor ons neergelegd. Aangezien we er als laatste opgereden zijn mogen we er nu als 1e af. Toch stoppen we meteen bij het 1e restaurantje om te genieten van een heerlijk pita broodje Suvlaki. De jassen kunnen weer uit want het is alweer boven de 30 grC.

Dan gaan we via de nieuwe met Europees geld gemaakte prachtige en erg rustige autobaan verder naar het Noorden. Onderweg betalen we nog een keer €2,10 aan tol (p.m.).
Ook langs deze weg zien we weer veel leegstaande gebouwen (hotels, showrooms, tankstations, etc). Zoals Dirk gisteren al schreef het heeft in onze ogen geen zin meer om hier nog meer geld in dit land te pompen. De hele economie ligt plat. Er gebeurd niets meer. Alleen in Athene zelf is nog een beetje bedrijvigheid maar verder in het land is het veel te rustig. Ook in de stad Larissa is het 1e hotel dat we zoeken, dichtgespijkerd. Er rijden bijna geen auto’s en hierdoor zie je ook bijna nooit iemand bij een tankstation. We vinden het allen erg triest. S’avonds als we de stad in gaan om eerst wat te drinken veranderd onze indruk. We zitten op een leuk terras en zien ineens een bruisende stad. Veel volle terrassen met heel veel jonge moderne mensen. Ze zien er goed en modern uit. De vele jongedames zijn schaars gekleed en ik en volgens mij de anderen ook, kijken onze ogen uit.
Zou een groot deel van ons geld dan hier in deze stad terecht zijn gekomen ?

We zitten recht tegenover een oud politiebureautje. Er zitten 3 politieagenten op een stoeltje voor de deur en je kunt de tralies van de 2-cellen goed zien. Ik besluit contact te maken met de agenten zodat ik een foto kan maken van het tafereel. Twee agenten lopen direct weg als ik vraag of ik een foto mag maken. De 3e is niet zo schuw en laat ons zelfs de cellen van binnen zien. Als we dan uiteindelijk de betreffende foto hebben gemaakt gaan we verder op zoek naar iets eetbaars. Dat lukt ons in een traditioneel Grieks fast foot restaurant. We eten er weer typisch Griekse gerechten en als dat op z’n plaats zit verhuizen we naar de overkant van de straat. Hier nemen we onderuit gezakt in een lounge bank onze 2 laatste baco’s van de dag alvorens we terug gaan naar ons hotel schuin tegenover.

Met de balkondeuren open, uitzicht over de stad, type ik dit verslag. Dan gaat het licht uit.

Groet Marjo

• 29 Augustus 2012 - 17:02

Appeltje ;-):

ze hebben zeker een blik japanners geopend bij de acropolis hihihi!