Dag 22 Winterberg – Sambeek (D) 250 km + concl. - Reisverslag uit Sambeek, Nederland van Marjo Miek - WaarBenJij.nu Dag 22 Winterberg – Sambeek (D) 250 km + concl. - Reisverslag uit Sambeek, Nederland van Marjo Miek - WaarBenJij.nu

Dag 22 Winterberg – Sambeek (D) 250 km + concl.

Blijf op de hoogte en volg Marjo

08 September 2012 | Nederland, Sambeek

Vanmorgen om 9:30uur, na een goed ontbijt en afscheid genomen te hebben van de Brummerkes vertrokken op weg naar Sambeek. Het eerste stuk gaat binnendoor tot aan de autobaan bij Meschede. Maar wat denk je, net voor Meschede een omleiding van zo’n 20km.
Op de autobaan kunnen we gassen en om klokslag 12:00uur arriveren we, via grensovergang Gennep, weer in het vertrouwde Nederland.
Dan eerst bij pa en ma langs in Boxmeer. Even een bakkie en dan snel verder naar ons eigen huisje op de Sambeekse hei. We worden verwelkomd door onze 2 poezen die erg blij zijn dat we er weer zijn. Onze schoonouders die al die tijd op ons huis hebben gepast zijn vanwege een gepland feestje, net voor ons vertrokken. Het huis en de tuin zien er keurig netjes uit en wij zijn blij dat we weer heelhuids terug zijn (Ton en Anneke bedankt). Het normale leven kan weer gaan beginnen.

Samenvatting / conclusie vakantie naar de Balkan:

Een prachtige vakantie met over het algemeen goede tot zeer goede wegen. Mooie bergweggetjes en ook veel langs het water gereden. Een enkele keer hadden we een zeer slecht stuk weg met kuilen, gaten los grind en gravel. Ook hebben we het al de tijd droog gehouden en liep de temperatuur soms op tot 42grC. Het koudst hadden we het in Winterberg alwaar het s’morgens maar 6grC was !
Wat betreft de drukte op de wegen: de Duitse en Oostenrijkse wegen waren behoorlijk druk, de binnenwegen erg rustig. Kroatië: erg veel toeristisch verkeer langs de kustwegen. In Montenegro al een stuk rustiger wel perfecte wegen. Albanië timmert goed aan de weg; er wordt volop gewerkt aan een geheel nieuw wegennetwerk. De Economie draait hier op volle toeren. Overal worden huizen, hotels en tankstations uit de grond gestampt en dat ondanks een benzineprijs van meer dan €2,-.Betalen gewoon in Euro’s net als in alle andere niet Eurolanden. Alleen in kleine achteraf-dorpjes was het wat moeilijker om onze Euri’s kwijt te raken. De Economie van Griekenland ligt geheel plat. Er rijden in het hele land behalve in Athene bijna geen auto’s. Er wordt niet gebouwd en er gebeurd niets meer. Niet goed dus ! De wegen zijn goed en op veel plaatsen liggen prachtige geheel nieuwe (snel) wegen; gebouwd met gesponsord geld van de Europese gemeenschap. Mijn advies is dan ook stoppen met nog meer geld geven aan Griekenland.

Ook het beeld dat ik had van Albanezen, Bulgaren en Roemenen is geheel verkeerd geweest.
Als ik voorheen dacht aan deze mensen dacht ik aan donkere duistere criminele figuren, fout: we hebben met eigen ogen de meest vriendelijke, behulpzame en gastvrije mensen gezien die je maar kunt bedenken. Vooral Albanië sloeg alles. Macedonië heeft een prachtige natuur net als Roemenië en Bulgarije. Eigenlijk zijn bijna alle Balkan landen erg mooi wat natuur betreft. Alleen Servië vonden wij wat minder.

Over het algemeen werd er in de niet Euro landen de meeste economie bedreven. In deze landen werd nog overal gebouwd en was er veel bedrijvigheid. Verder namen ze de Euro graag aan. Deze landen zijn in een hoog tempo op ons aan het inlopen.

Al met al een mooie en onvergetelijke vakantie waar we nog jaren(mede door de vele foto’s en film van kunnen nagenieten).

Totaal gereden km: 6602 km.
Aantal keren getankt: 22x
Benzine: 385 Liter
Bedrag kwijt aan benzine €656,-
Gemiddeld verbruik: 1 op: 16,91

Kwijt aan tol en vignetten: €52,50
Oversteek Evia-Glyfa: €10,-

Duurste benzine getankt: 1,93/ltr (in Griekenland)
(in Albanië zelfs €2,09/L gezien !)
Goedkoopste benzine: 1,40/ltr (in Roemenië)

Groeten van Dirk, Leny, Annemieke maar vooral van mij, Marjo

• 11 September 2012 - 16:50

Dirk:

Hoi Mai en Mieke,
    Jammer dat het afgelopen is, wanneer gaan we weer en waar na toe????
    Dirk

• 11 September 2012 - 18:28

Appeltje;-):

hoi Mai,Mieke,Dirk ,Leny,

Welkom thuis !
    we hebben ngenoten van jullie reisverslagen .....geweldig leuk dat we mee mogen genieten van jullie motorreizen !

Ik krijg weer de kriebels,,,,hahaha!!
    maar helaas moet er weer gewerkt worden en morgen stemmen.....we moeten zorgen dat we geen geld mee insteken in een bodemloze put ;-))))

groetjes.....Rene & co

• 11 September 2012 - 19:00

Lucienne Tang:

Hai kanjers,
    Het was ( zo te lezen) een geweldig avontuur. Maar Eigen haard is goud waard!
    gr. Sjaak en Luus

• 11 September 2012 - 20:17

Ferdy En Petra:

Hoi Marjo en Mieke,

fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn. Wij hebben weer genoten van jullie reisverslag.

Groetjes vanuit Spanje,
    Ferdy en Petra

• 12 September 2012 - 19:54

Fikkie:

Welkom thuis.
    Wij zitten nog in Olsberg, bij Meschede (die van die omleiding).
    Morgen komen wij weer thuis, helaas.