Dag 10 t/m 13 - Reisverslag uit Coonoor, India van Marjo Miek - WaarBenJij.nu Dag 10 t/m 13 - Reisverslag uit Coonoor, India van Marjo Miek - WaarBenJij.nu

Dag 10 t/m 13

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

28 November 2018 | India, Coonoor

Zo 25-11 Deze morgen bezoeken we eerst een van de vele kruidentuinen die in dit gebied aanwezig zijn. Na uitleg over welk kruid het beste is voor je cholesterol, bloeddruk en sexleven rijden we maar weer verder. Om de mensen in zijn winkeltje niet te kwetsen nemen we nog een zak zwarte peper mee. Verder raakt de goede man niet veel kwijt aan ons.
Langzaam rijden we de bergen uit en wordt het steeds warmer en ook drukker op de weg. Maar eerst stoppen we nog bij een flinke waterval. We eindigen vandaag in Kumarakom, een stad aan het op een naar grootste meer van het land (173km lang). Vlak aan het water worden de motoren geparkeerd en stappen we over op een houseboat. Deze boot met een overstekend dak van riet heeft een kok en een stuurman aan boord. Als we nog maar net aan het varen zijn krijgen we de lunch voorgeschoteld. Heerlijk met de wind in de haren en ook het door ons zelf meegebrachte bier smaakt goed bij deze temp (34grC). Dan gaan we lekker voor op het dek liggen en zien de zon langzaam achter in het meer wegzakken. Wat een plaatje !
Al snel is het tijd voor het diner . Ze hebben een meerval voor ons gevangen maar die mag wat ons betreft in de vriezer. Er is weer meer dan genoeg ander lekker eten. Daarna heerlijk in bedje al dobberend op deze leuke houseboat met uitzicht over het gladde water. Weer een hele aparte ervaring rijker. Wat zullen we slapen.

Ma 26-11 We starten vandaag met het ontbijt terwijl de boot nog een keer uitvaart. Nooit eerder zo’n speciaal ontbijt gehad. Om 9:00uur leggen we terug aan wal en gaan we weer op pad. Onderweg stoppen we bij een Enfield dealer. We mogen zo de werkplaats in en alle monteurs willen gelijk met ons op de foto. Ik natuurlijk ook filmen en foto’s maken. Ondertussen kijk ik goed rond of ik geen souvenir kan scoren van dit bijzondere van oorsprong Engelse merk. Op de werkbank die je bijna niet meer kunt herkennen van de vele onderdelen en gereedschap vind ik een chrome schildje met de gravure “Royal Enfield”. Ik kijk een van de monteurs met mijn liefste gezicht aan en warempel ik mag ondanks dat hij een een soort van nee schudde met zijn hoofd, het schildje meenemen. In India betekend het nee geschud met het hoofd dus “ja”!
Na een leuke groepsfoto met alle monteurs en verkopers erbij rijden we weer veder en bereiken een nationaal park waar we onze paspoort gegevens achter moeten laten. De natuur is adembenemend en de temperatuur weer ruim boven de 30grC. We eindigen vandaag op een resort aan een brede rivier die nu bijna droog staat. In augustus was dat wel anders. Toen zijn hier honderden mensen omgekomen door hevige regenbuien en overstromingen. Je kunt dat nu nog goed zien want de bomen langs de kant zijn als lucifers afgebroken of omver getrokken. Miek gaat meteen onder de douche en ik neem een duik in de rivier of wat er nog van over is. Ik ben helemaal alleen maar niet voor lang. Waar ze vandaan kwamen weet ik niet maar binnen no time heb ik 7 Indiërs bij me staan die alles van me willen weten en me een soort chips en mandarijnen aanbieden. Om 20:00 blijkt het avondeten pas klaar te zijn terwijl we dat al om 18:30uur hadden besteld. Niet dat het druk is in het restaurant want we zijn de enige gasten. Ze werken hier niet zo als we dat bij ons gewend zijn. En de keuken is 200m verderop en ze moeten steeds op en neer lopen om alles te brengen. Deze middag sloeg een paar keer de diesel-aggregaat aan net langs onze kamer. Ik hoop dat dat vannacht niet weer gebeurd. Welterusten. M&A

Di 27-11 De aggregaat hebben we gelukkig niet meer gehoord dus redelijk goed geslapen ondanks de erg harde matrassen. De motoren zijn door de jongens alweer helemaal gewassen en zien er weer als nieuw uit.
Dan gaan we op pad. Eerst bezoeken we een mooie hoge waterval waar we eerst een flink stuk voor naar beneden moeten lopen en natuurlijk later ook weer terug. Verschillende apen houden ons goed in de gaten en als Miek haar hand uitsteekt richting een van deze beesten wordt hij erg agressief en laat zijn grote hoektanden zien. Oei snel verder lopen dan maar.
Na de koffiepauze rijden we verder door dit prachtige natuurreservaat (soort jungle). Dan komen we weer bij een slagboom en blijken we van de rangers niet verder te mogen. De weg is door de storm in Augustus zo erg beschadigd dat we om moeten keren. We moeten 40km extra omrijden en krijgen nu voor het eerst ook een soort 3 baanse autoweg die hier en daar nog in de maak is. Het laatste stuk is ook weer binnendoor en we eindigen deze dag ergens in heel rustig natuurpark. Weer zijn wij de enige gasten in dit hele park en je hoort hier helemaal niets behalve het geluid van krekels, gekko’s en andere vreemde dieren. Langs ons huisje vinden we een verse slang-huid van wel 1 meter lang. De slang zelf zit hier waarschijnlijk nog in de buurt dus! Al we in bed liggen ziet Miek in een gat van het dak een rat die naar binnen wil kruipen en ik maak het gat maar even dicht met een oude krant. Deze bedden zijn nog harder als gisteren maar ja het is gelukkig maar voor een nacht en we zijn tenslotte niet in het o zo verwende NL !
We wilden de Indiase cultuur proeven dus we moeten niet moeilijk doen.
S’nachts rond 3;00 uur horen we van alles kraken op de badkamer. Er is weer een indringer aanwezig. Als ik met de zaklamp op onderzoek ga zie ik dat er een oude muslie-reep uit onze vuilnisbak is gehaald en nu tot bij het afvoer gat van de douche is gesleept. Als ik nog eens goed kijk zie ik meerdere muizen en zelfs een rat hier door de kamer rennen. Ze vliegen alle kanten op. Ook langs het bed zit een vlucht-gat. Mbv handdoeken maak ik de gaten zoveel mogelijk dicht maar dat helpt ook niet echt want we horen ze tot het licht begint te worden. MBV van mijn mp3 speler kan ik alle rare geluiden hier een beetje camoufleren.

Woe 28-11 De handdoeken die ik in de gaten tegen de muizen gestopt had zijn kapot gevreten. Jammer voor de eigenaar hier maar wij gaan straks weer verder. We kunnen als we dat willen nog wel warm douchen want buiten in het pomp-hok hebben ze mbv hout de boiler verwarmd. Wij wachten wel tot vanavond. Hopelijk dan weer een beetje een redelijke (bad)kamer en nachtrust. We hebben vandaag een hele goede weg en zijn dan ook snel aan de voet van de berg waar ons hotel ligt. Berg op is nog een hele klus want het zijn een en al haarspeldbochten en het is erg druk met vooral vrachtverkeer en bussen. Sommige vrachtwagens zijn leeg en rijden zo hard dat ze andere vrachtwagens vaak nog voor een bocht inhalen. Ook wij worden zelfs een paar keer ingehaald door toeterende vrachtwagens. Honderden apen langs de kant en soms midden op de weg aanschouwen dit taffareel. Om 16:30uur zijn we bij ons hotel “tea-nest”. Een prachtige en zeer rustige locatie met weer een geweldig uitzicht over de vele theeplantages. Miek gaat meteen douchen en een tukkie doen. Ik werk de verslagen en de foto’s bij. Het wederom zelf meegebrachte bier hebben we afgegeven en ligt nu in de vriezer. Het is tenslotte woensdag en dan gaan we normaal gesproken de week doorzagen ! Ferdie, Erwin en Bryan proost.

• 28 November 2018 - 10:19

Cor En Sjan:

Hey Marjo en Mieke,

Ja, dat is nog eens wat anders als in het "verwende" Nederland. Maar zo zie je ook hoe gelukkig mensen kunnen zijn in andere omstandigheden. In elk geval een schitterende reis die jullie nog lang in herinnering zal blijven. Geniet er van en houdt de motor netjes op de weg.

Groetjes,
    Cor en Sjan

• 28 November 2018 - 10:55

Fikkie:

Als ik het zo lees, dan maken jullie het wel weer mee.
    Vooral als de ratten en muisen door de kamer rennen.
    Veel plezier met de verdere reis en succes met slapen.

• 28 November 2018 - 11:57

Dirk Hageman:

Mooie reis, jammer dat jullie dat extra vlees niet benutten. Heb me laten vertellen dat het daar ook gebruikelijk is om het in het diner te verwerken. Zitten wij toch liever bij Cor en Sjan.

Groetjes Dirk&Leny

• 28 November 2018 - 13:25

Marjo Miek:

He Cor, Sjan en Dirk, we zijn straks weer een hele ervaring rijker en Dirk in Bulgarije hebben ze ook ratten in het eten ! Herinner je die bbq bij Cor en Sjan niet meer dan !

• 28 November 2018 - 17:20

Erwin:

Hoi, nou dat is ook wat met dat gespuis op de kamer ik ken het ook nog van vroeger.
    Proost.
    Wij zitten ook te happen nu.
    Veilige reis verder.
    Groetjes van Brayn Sjoerd Sam Ferdy en mij.