Dag16 Lang Mu Si naar Hong Yuan (do 26-7-2007) 220 - Reisverslag uit Peking, China van Marjo Miek - WaarBenJij.nu Dag16 Lang Mu Si naar Hong Yuan (do 26-7-2007) 220 - Reisverslag uit Peking, China van Marjo Miek - WaarBenJij.nu

Dag16 Lang Mu Si naar Hong Yuan (do 26-7-2007) 220

Door: Webmaster Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

30 Juli 2007 | China, Peking

Om 6:00 uur ging de wekker zodat we om 8:00 uur op de motor zaten voor het vervolg van onze indrukwekkende reis. Het eerste stuk is off-road: een mooi stuk waar we flink over heen blazen. Theo is er even bij gaan liggen en heeft er gelukkig alleen maar een paar schaafwonden en een kapotte koppelingskabel aan over gehouden. De motor wordt snel gerepareerd door de monteur die steeds achter ons aan rijdt (waar mogelijk) in de volgauto.
De schaafwondjes van Theo worden met een pleisterspray bespoten en we kunnen weer verder.

We stoppen bij een afgelegen boerderij en maken met handen en voeten contact met de mensen. (Tibetaans is weer een andere taal als Chinees) Er loopt een opa-tje van 92 jaar, maar ook is er een kleuter van een jaar of 2. We geven hem een speelgoedbeestje die we hebben meegenomen uit Nederland. De vader vindt het geweldig en geeft mij als dank een stuk schapenvacht voor op mijn zadel. En ik kan je vertellen het zit heerlijk !

We rijden weer verder en zien onderweg bijna geen auto’s meer. Wel komen we regelmatig dieren op de weg tegen waaronder: schapen, geiten, varkens, yaks en paarden. We stoppen in een dorpje bij een restaurant voor de lunch. Bij een tentje er langs zien ik dat ze lekkere zelfgemaakte friet aan het bakken zijn. Ik neem 6 porties mee naar het restaurant waar de rest al bezig is met broodjes gezond te veroberen. De frietjes kunnen er nog wel bij. We rijden weer verder over een asfalt weg vol gaten. Dat is hier trouwens meestal het geval en het blijft dus opletten! En zeker met al die beesten die voor je motor oversteken.

Om 16:00uur arriveren we bij ons hotel. Zetten onze spullen op de kamer en met Jan, Patrick en Joop rijden we nog even naar een tempel net buiten de stad. Hier komen zelden toeristen en de monniken zijn dan ook heel blij met ons bezoek. We mogen tijdens de gebedsdienst, die hier trouwens de hele dag doorgaat, foto’s maken en filmen; iets wat ons in alle eerder bezochte tempels steeds verboden werd. Als we weer vertrekken gaan er een aantal monniken mee naar buiten en poseren bij onze motoren. Ze vinden het geweldig en wij ook !

Dan rijden we weer terug naar ons hotel maar Patrick en ik kunnen er ondanks dat we vandaag al meer dan 220 km hebben gereden nog steeds geen genoeg van krijgen en rijden nog een rondje door de stad. Als we een politieman op zijn motor zien (die lijkt op een Harley, maar dan maar 125cc is) stoppen we en vragen of we een foto van hem met zijn nep Harley mogen maken. Hij knikt verbaasd ja en wij laten hem het resultaat zien. Hij lacht en dat komt mooi uit. Ik vraag hem nu of ik even op zijn motor mag zitten en ook dat vindt hij nu goed. Patrick schiet een paar leuke foto’s van mij, de nep Harley en de aardige politieagent. Dan rijdt de agent verder met zijn motor en wij staan nog even na te praten over wat we hebben meegemaakt. Maar opeens stopt er een politiewagen, met 3 agenten erin en begint in het Chinees iets door de luidspreker tegen ons te roepen (we begrijpen dat we daar in de bocht niet mogen staan). Maar als ze zien dat wij vreemde toeristen zijn roepen ze “welkom in China”. Ik loop naar de wagen en ze wijzen dat we daar niet mogen staan inderdaad. Maar als ik zeg en laat zien, dat we zojuist foto’s van 'n collega hebben gemaakt is het goed, lachen ze wat en rijden ze verder. Ik moet trouwens zeggen dat sinds we Chinese deel van Tibet zijn binnen gereden we niets anders dan politiewagens zien ! het stikt er hier van. Het zal er wel mee te maken hebben dat ze bang zijn dat de voormalige Tibetanen in opstand geraken. Zo willen de chineze laten zien dat zij de baas zijn.

’s Avonds gaan we Fondueen (hot pot) maar niet iederen vond dit gevis in een grote bak met vet een een succes.

• 30 Juli 2007 - 06:47

Fikkie:

Politie is je beste vriend.
    Ook al verstaan ze je niet.
    Ik wed dat de brandweer daar nog veel vriendelijker is :-)

• 30 Juli 2007 - 08:05

Petit / Rene Liem;-):

fik : whoeaaaaaaa !

mai en mieke :
    heej leuk die nep harley ;-)
    En het grappig is dat meestal in die aziatische landen de politie vriendelijker zijn dan tegen hun eigen bevolking.
    In Tibet zal het te maken hebben met de thans heersende overheersing . Jammer dat ze geannexeerd zijn en nog wel met geweld ook. Daar zijn ze ook goed in geloof ik. Niks zeggen over de politiek aldaar is altijd het beste ;-)
    Zeg , hoe hoog zitten jullie nu eigenlijk ? nog geen last gehad van de ijle lucht enzo ?

groetjes,
    petit ;-)