Dag 9 Lanzhou - Reisverslag uit Lanzhou, China van Marjo Miek - WaarBenJij.nu Dag 9 Lanzhou - Reisverslag uit Lanzhou, China van Marjo Miek - WaarBenJij.nu

Dag 9 Lanzhou

Door: Webmaster Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

20 Juli 2007 | China, Lanzhou

6:25uur aankomst in Lanzhou; 20 min. eerder als gepland en Joost (onze reisleider) voor de komende weken is er dus nog niet:
we zitten een stuk hoger volgens mij want het is een stuk frisser (25 grC). Ook de zakjes chips die we nog over hebben staan op springen door een veel lagere luchtdruk.

Na 20 minuten komt Joost ons ophalen en na kennis gemaakt te hebben brengt hij ons naar het 12 verdiepingen 3 sterren hotel in het Centrum van Lanzhou.

De kamers zijn zo vroeg nog niet klaar en gaan dus meteen deze ook weer zeer grote stad verkennen (6 miljoen inwoners schat ik maar kan ook een miljoen meer of minder zijn !)

We lopen op een gegeven moment maar eens een zijstraatje in en komen in een achterstandswijk. De mensen leven hier allemaal op straat en koken nodels in grote ketels gestookt met kolen, hout of andere troep. Er komen mannen langs met 50 katjes in een veel te kleine kooi. De wieltjes onder het kooitje zijn gewoon kogellagers !

We proberen ergens wat te drinken maar het bestellen valt niet mee. We vragen nl om Coca Cola maar zelfs dat begrijpen ze in eerste instantie niet. Ze hebben het ook niet, alleen maar bier ! Dan zegt het meisje kom maar mee naar de buurman die heeft mischien wel iets. En inderdaad ik zie flesjes met bruin spul dat op cola lijkt. Ze zijn alleen lauw !.
Ik loop het donkere kleine winkeltje in en zie een koelkast staan waar ik naar wijs. toen begrepen ze me en ik ging met lekker koude cola terug naar het 1e terras.

We slenteren nog wat door de straten en komen een man tegen met 3 aapjes. deze aapjes moeten kunstjes doen; oa het opvangen van vlijmscherpe messen die naar ze toe worden gegooid. Als we weglopen komt er iemand achter ons aan gerend die geld wil zien, maar daar doen we dus niet aan mee en zeggen in het nederlands: oprotten! Hij verstond het ook nog; tenslotte zijn wij altijd groter als zij.
Verder kijk iedereen ons hier nu na, je ziet hier helemaal geen toeristen; vandaar !

Als we bij het hotel aankomen is het inmiddels 16:00 uur en zijn ook de drie nieuwe avonturiers gearriveerd. Zij hebben dus niet meegedaan aan het voorpragramma en voor hen begint nu pas het avontuur. Huub; een van de nieuwelingen is wel al 3 maanden in China voor studie ! Hij leert nl Chinees en daar kunnen wij dus nog mooi gebruik van gaan maken !

S' avonds gaan we met z'n alle naar een restaurant waar we eerst uitleg krijgen door joost over de komende dagen. Hij verteld wat over de voorrangsregels in het verkeer (de grootste heeft altijd voorrang) ! Tijdens onze maaltijd sterven er een stuk of 5 grote vissen (karpers etc) in de grote aquaria waar wij langs zitten. Ik denk dat ze teveel water hebben gedronken !
Na het heerlijke eten nog even naar een bar met live-muziek. De Chinezen in deze toch redelijk nette bar kijken nergens naar en maken er echt een zooitje van; ze gooien nl alle troepjes die ze hebben op de grond: pinda's, Sigaretten, papiertjes, complete kaartspelen, etc etc.

Daarna lekker naar bedje !

Gr Mai

• 20 Juli 2007 - 11:48

Fikkie:

Dacht dat Cola zo bekend was overal. Dan is die buurt waar jullie hebben gezeten inderdaad wel heel veel afgeschermd van de buitenwereld. Vandaar dat jullie de enigste toeristen zijn.
    Vind het toch wel knap, dat jullie de chinese taal (handen en voeten) zo goed beheersen.

• 20 Juli 2007 - 12:17

Dirk:

Vraag me toch steeds af hoe het met je bacho'tjes zit?
    Groet van Dirk

• 22 Juli 2007 - 02:32

Marjo:

Geen Cola en al helemaal geen bacardi ! Wel andere sterke drank. We hadden een keer iets met 56 % Alcohol. Bier kennen ze gelukkig wel alhoewel 't vaak lauw is !

• 23 Juli 2007 - 07:28

Cor & Sjan:

Hey Marjo & Mieke,

So far so good. Nu gaat het echte werk beginnen en als ik die brommertjes zie heb ik medelijden met Mieke!! Maar jou kennende regel/masseer je dat ook wel weer.

Wel een drukte daar zeg ( 6 milj. inwoners), pffff daar wordt je toch knettergek van.

Have a lot of fun and keep writing so we keep reading

Groetjes uit een nat Katwijk