Dag 10 Billa – Vilnius (LT) 400km - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Marjo Miek - WaarBenJij.nu Dag 10 Billa – Vilnius (LT) 400km - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Marjo Miek - WaarBenJij.nu

Dag 10 Billa – Vilnius (LT) 400km

Door: Miek

Blijf op de hoogte en volg Marjo

29 Augustus 2011 | Litouwen, Vilnius

Vandaag met goed weer vertrokken uit Billa, ’n heel klein dorpje aan de A2 naar Riga.
Dirk wil zijn fout van gisteren enigszins goedmaken en begint daarom met het schoonmaken van Mat zijn spiegels. Daarna zijn die van Marjo aan de beurt. Kunnen jullie mij tenminste goed zien; zegt Dirk er lachend bij! Toch zijn Mat en Marjo niet helemaal tevreden, maar ja ze moeten het er toch mee doen.

We nemen dan ook deze A2 ,een van de hoofdwegen van Letland. Het is een 2 baanse weg waar iedereen 100 kmh rijd. Eigenlijk onverantwoord, daar deze weg vol gaten en sleuven zit. Maar ja, nog altijd beter dan een zandweg van 90 km lang ! Bijna alle zijwegen van de hoofdwegen zijn zandwegen, zijn we achter gekomen en daarvoor rijden we graag een stukje om.(200km).

De (snel)weg vanaf Riga richting het zuiden schiet door de vele werkzaamheden niet echt op. Ook begint het nog eens te regenen. Niet erg voor de vieze motoren maar voor ons wat minder. Mat en Ans stoppen om hun nieuwe felgele regenpakken aan te trekken. Nu kan Dirk ze helemaal niet meer kwijtraken. Mat lijkt wel op een parachutist met deze overal. Ook wij doen de regenpakken aan, al is het maar tegen de kou. Het is inmiddels nog maar 16grC.

Net voor de grens naar Lithouwen word nog getankt en ook worden de laatste Letse leds aan frisdrank opgemaakt. Benzine kost hier net als in de andere Baltische landen omgerekend maar zo’n Eur 1,30 per liter. Hier zit natuurlijk niet het kwartje van Kok bovenop de prijs. Zonder problemen passeren we dan de grens en vanaf nu word de weg weer een stuk beter. De laatste 100km naar Vilnius, de hoofdstad van Lithouwen is een van de beste wegen die we tot nu toe hebben gehad deze reis. Constant 120kmh op de teller brengt ons in een no time naar de Hoofdstad. Onderweg nog wel een keer gestopt voor een soepje en salade.

In de stad vinden we snel het met grote borden op de snelweg aangegeven Europa city hotel.
Voor Eur 50,- zouden we de man zijn stond er op het bilboard. Helaas, bij navraag vol en we besluiten verder op onderzoek uit te gaan. We rijden steeds verder het centrum in. Het word steeds drukker en warmer. Inmiddels is het alweer 27 grC. hier. Ach, we mogen niet klagen want we horen zojuist dat in Nederland, al dagen, de regen met bakken naar beneden valt en dat bij een temp van 16grC ! Het volgende hotel aangegeven door de Zumo kost Eur 97,- en laten we dan ook links liggen. Net als het volgende hotel van Eur115,- Niet dat we dat niet zouden kunnen betalen maar dat vinden we voor dit land buiten proporties ! Iets verderop vinden we het City-gate hotel voor 70,- per kamer. Dit vinden we acceptabel en een kwartiertje later staan we dan ook al onder een heerlijke opfrissende straal water.

Om 18:30 uur staan we allen gedoucht en omgekleed beneden gereed en ik vraag om een taxi naar het centrum. Hier onder de boog door, zegt de receptioniste verbaast. Wij al lachend te voet naar het oude centrum. Weer veel oude kerken en andere mooie gebouwen. Mat schiet het ene naar het andere plaatje en is zo onder de indruk en in zichzelf dat we hem na een bepaalde tijd uit het oog verloren zijn (of hij ons). Dirk, op zoektocht en na een kwartier vindt hij hem al bellend (naar ons) aan de achterzijde van een groot gebouw.
Op een terras aan een groot plein kijken we onze ogen uit. De ene na de andere dikke auto komt voorbij Audi A8, Mercedes S600, enz enz. Het lijkt hier wel het Monaco van Litouwen. Nee, ze komen hier in deze stad niets tekort. Op een enkeling, de vuilniscontainer uitzoekend, na dan !

Als we terug lopen zie ik nog een kerk in de verte, ik ga even filmen zeg ik tegen Dirk. Ook Marjo raakt nog even zoek. Maar ineens is hij weer daar vanaf de andere zijde.
Dan lopen we moe maar voldaan terug naar ons hotel. Nog even dit verslag maken en naar bed.

Groetjes van Annemieke