Dag 13 Xiahe naar nomadenstam - Reisverslag uit Peking, China van Marjo Miek - WaarBenJij.nu Dag 13 Xiahe naar nomadenstam - Reisverslag uit Peking, China van Marjo Miek - WaarBenJij.nu

Dag 13 Xiahe naar nomadenstam

Door: Webmaster Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

25 Juli 2007 | China, Peking

Vandaag een kort ritje van maar 30km. Daarom s'morgens eerst naar het klooster in de stad. Hier komen jaarlijks vele duizenden monniken en andere bedevaarders om de honderden molens om het klooster te laten draaien. het is een route van 3km. Wij lopen deze route ook maar draaien niet aan elke molen; omdat we anders last zullen gaan krijgen van een tennisarm. En de armen hebben we nog hard nodig de komende dagen !

Als we zijn gearriveerd bij de juiste Nomadenstam, worden ons 2, zes pers. tenten aangewezen en kunnen we onze spullen in de tent kwijt. Omdat we nog maar zo weinig hebben gereden gaan we vanmiddag een stukje off road rijden. Volgens onze Tibetaanse gids is het beter een andere route te nemen, maar Joost zegt dat als er andere motoren vanuit tegengestelde richting komen wij er ook door moeten kunnen! Wat een belevenis. De gaten worden steeds dieper en de slootjes steeds breder. Mieke vliegt af en toe bijna van de motor maar verder gaat 't ondanks de diepe kuilen in de zandpaden heel goed. Enkele van ons gaan er even bij liggen maar staan snel weer op en rijden verder. Na zo'n 2 uur off road rijden, komen we bij een behoorlijk brede waterstroom en enkele twijfelen of ze er wel door kunnen. We moeten wel, want om weer 2 uur terug te gaan rijden heeft ook niemand zin in. Verder begint na de rivier de harde doorgaande weg ! Toch gaat 't goed op eentje na. Nicole haar motor slaat dood en ze valt met motor en al in de snel stromende rivier. En wat denk je; alles staat op film en foto ! Fikkie en Harrald; dit was echt iets voor jullie geweest; wat een prachtig avontuur. Het wordt nu steeds leuker!
Als Nicole haar motor weer op het droge is, wordt de olie incl water uit het carter vervangen door de monteur die inmidels met het busje is gearriveerd via de doorgaande weg.

Als we via de grote weg, aankomen in het Nomadenkamp is het al veel drukker als eerder die dag. Bijna de hele stam staat om ons heen en bekijken ons en onze motoren. De monteur monteerd de door mij in Lanzhou gekochte politie-sirene en ik test hem al rijdend over het terrein uit; wat een bekijks !!

Na het avondeten word ons een leuke show met dans, muziek, vuurwerk en een kampvuur aangeboden. De Nomaden dansen er op los en enkele van ons doen enthousiast mee ! Dan komt er een speciaal voor ons, gegrild schaap voor de dag en wij mogen hem zelf aansnijden.

Mieke heeft uit Nederland nog van die neonsticks meegebracht en ik probeer ze uit te delen. De kinderen en ook de grote komen al gillend achter mij aangerend om er ook een te bemachtigen. Zoiets hebben ze hier waarschijnlijk nog nooit gezien. We nemen nog een paar biertjes bij het kampvuur en gaan dan lekker naar ons tentje ! Het geheel heeft wel iets weg van een motortreffen bij ons. Alleen drinken we hier vanwege kans op hoogteziekte ietsjes minder bier !!!!!!

• 25 Juli 2007 - 08:32

Fikkie:

Als ik je verhaal zo lees, dan doet me dat denken aan een eerder avontuur. Geweldig.
    En toch internettenten aanwezig?
    Lijkt me gaaf daar bij die Nomaden.

• 25 Juli 2007 - 08:53

Marjo:

Fik,

Internet hebben ze nog niet volgens mij, maar wel lopen ze al met een mobieltje.
    Ook de monniken lopen hier met een gsm en een mp3 speler in !

Sterkte op het werk, gelukkig kun je af en toe eens op deze site wat rondsnuffelen ! JE HOEFT JE DUS NIET TE VERVELEN !
    Shit Caps lock stond aan !

• 25 Juli 2007 - 10:07

Fikkie:

Met die verhalen verveel ik me echt niet. ;-)

• 27 Juli 2007 - 09:07

Marjo:

leuk he

We maken inderdaad wat mee