Reis gaat definitief door - Reisverslag uit Boxmeer, Nederland van Marjo Miek - WaarBenJij.nu Reis gaat definitief door - Reisverslag uit Boxmeer, Nederland van Marjo Miek - WaarBenJij.nu

Reis gaat definitief door

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjo

27 April 2007 | Nederland, Boxmeer

Jiiiiihaaaaa

Vandaag een mailtje van de organisatie gehad met de mededeling dat de reis definitief doorgang vind.
Ze hebben nu 10 personen en het maximum is 12. Er zijn dus nog 2 plaatsen vrij.

Kijk voor meer info op:

• 27 April 2007 - 21:38

Pekingduckje ;-):

Hoi Mai en Mieke !
    Ni hao ma ? wo hao ! whahaha !

let op :

hao = goed
    chung = midden
    kuo = land
    chung-kuo = China ;-)
    pu(spreekt uit als : poe )= nee !
    Zai jian = tot ziens ;-)

Heej, leuk jullie site !
    Ik zal zeker jullie reis volgen !
    Alvast heel veel plezier en ik hoop dat het weer goed is met je schouder Mai ;-)

Groetjes,
    petit ;-)
    Beverwijk

• 28 April 2007 - 12:22

WiMaNny:

Ben zeer benieuwd of deze site aan alle
    voorwaarden voldoet.
    In ieder geval lijkt het allemaal wel degelijk !

Ons Pap en ons Mam uit Boxmeer

• 01 Juni 2007 - 21:01

Marjo:

Rene, weet je ook wat bier en proost is in het Chinees ?

• 02 Juni 2007 - 20:07

Pekingeend ;-):

heej mail,
    bier is volgens mij "cing dao " of " ching tao " of zo iets hihihihi !
    proost moet ik ff vragen aan tante jannie ;-)

• 02 Juni 2007 - 20:08

Pekingeend :

heej mai,
    vergeet niet dat je naar "legend of kung fu " moet zien in een Chinees theater ;-) absoluut leuk om te zien ;-)

• 02 Juni 2007 - 20:10

p.s.
    de groepen die ik heb meegenomen voor Fox Reizen vonden het iedergeval geweldig die voorstelling ;-)

• 02 Juni 2007 - 21:03

Ok Rene
    alvast bedankt
    "Proost" hoor ik dan nog wel.....

Ik maak even een lijstje met de meest belangrijke woorden in het Chinees !

groetjes Mai

• 02 Juni 2007 - 22:06

Fikkie:

Geweldig, voor jullie gaat het avontuur ook beginnen.
    Zie dat je dit al een tijdje geleden geplaatst hebt, heb alleen geen mail gehad van plaatsing.
    Wens jullie en jullie medereizigers, waaronder onze overbekende Frans, veel plezier en succes op deze reis.
    Hoop dat jullie de tijd hebben om berichten te plaatsen en dat ze in China ook over internet beschikken, zodat wij kunnen lezen hoe de reis gaat verlopen. ;)

• 03 Juni 2007 - 07:11

heej mai , mieke ;-)
    Ik heb ook ff het mailadres van Shirley toegevoegd hoor ;-) zal ze nie errug vinden om ook af en toe nieuws te ontvangen van jullie uit het verre oosten ;-)

pe ;-)

• 03 Juni 2007 - 07:20

mai , proost in het chinees is :

zhù jiànkãng of zhù chénggõng.
    Overigens zal het niet makkelijk zijn om het uit te spreken , ik heb er ook zelf moeite mee hihihi !
    Eigenlijk zou je een kleine pocket woordenboekje moeten kopen mai .
    Kost misschien wel 30 euro ( Nederlands-Chinees /Pinyin zakwoordenboek )
    Het staat dan in de Chinese karakters geschreven en daarachter staat dan tussen de haakjes de fonetische uitspraak ) Dus als je het uitspreekt en ze verstaan je nog niet dan kan je het ze laten lezen zodat ze zelf de Chinese karakters kunnen lezen.
    Ik weet niet of je het nog kan kopen ( vast wel eigenlijk ) maar het isbn-nummer is : 90-72179-01-3 / publisched & printed in Hong Kong

• 03 Juni 2007 - 07:32

Pekingeend:

Het pinyin is het alfabet/spelling

Chinees is:
    -één lettergrepige taal
    -een toontaal /geen toonhoogte maar toonbuigingen
    -klankarme taal
    -omstreeks 1500 vóór Chr was al een Chinese schrift
    -in die tijd was er nog geen papier en ze gebruikten beenderen waarmee ze o.a. op dierenhuiden inkrasten .
    -Na de ontdekking van het penseel werd het anders.
    -De verandering was niet alléén door de ontdekking van penseel , inkt en papier .China bestond uit vele staten die ieder een schrift hadden .Ongeveer 3e eeuw voor Chr.werd er een eenheid gemaakt .Vanaf die tijd zijn der eigenlijk weinig veranderingen .
    -Elk Chinees karakter bezit een "radikaal".( mens radikaal, bamboe radikaal , vrouwen radikaal, vuur radikaal,hellebaard radikaal,kind radikaal,voet radikaal, oog radikaal, ijs radikaal , water radikaal,vogel met de korte staart radikaal enz......In totaal zijn er 200 radikalen ;-)

De korrecte schrijfwijze van de Chinese karakter : 1 van boven naar beneden, 2 van links naar rechts , 3 van horizontaal naar verticaal ;-)

• 03 Juni 2007 - 20:24

Marjo:

Rene, xie-xie (bedankt) voor je snelcursus !
    Het blijft wel heel ingewikkeld allemaal.

Maar goed dat er een gids mee gaat die Chinees kan verstaan en spreken !

Zo ik ga nu eerst wat drinken:

zhù chénggõng.

• 03 Juni 2007 - 20:37

Pekingeend :

nog even over die Chinese taal .

Een van de goede dingen die Mao Zedong heeft gedaan is om de taal één te maken en wel Mandarijns .
    Waarom Mandarijns ? Vroeger bestond China uit verschillende staten met hun eigen heersers.Deze heersers ; je kan het vergelijken met onze riddertijd , konden toen al met elkaar praten .De taal die ze toen gebruikten was het Mandarijn . De staten deden o.a.handel met elkaar en de heersers spraken toen het Mandarijn.
    Logisch dat Mao Zedong toen zei dat het Mandarijn de hoofdtaal wordt in China.
    Toch bestaan er in China nog steeds verschillende Chinese talen : Kantonees,Haka, Hokian enz.Het byzondere hiervan is dat de schrijftaal het zelfde is maar ze spreken het anders uit .

Als je mijn naam nou neemt :
    Liem , dat is dus Hokian's maar in het Mandarijn is het Lin, in het Kantonees is het Lam enz......... ;-)Maar de karakter is het zelfde ;-)

• 03 Juni 2007 - 20:39

Pekingeend:

heej mai, ik heb nog geen melding binnen hoor :-(

• 03 Juni 2007 - 20:51

heej mai,
    kiek ff naar je mail , heb een link gestuurd van de Legend of Kung Fu . Zie je een stukje clip van de voorstelling ;-)

• 04 Juni 2007 - 21:19

Marjo:

Rene, Je kunt zien dat je veel als tourleider in China bent geweest, man wat weet jij er veel van af !

Alles staat goed ingesteld; jullie zouden toch meldingen moeten krijgen van dit nieuwe berichtje !

• 05 Juni 2007 - 20:44

Pekingeendje :

mai , valt wel mee hoor , dat is ietjes meer weet dan jij komt denk ik omdat ik mijn achtergrond mee heb hihihi ! ;-)