Dag 13 Berovo Macedonie -Sofia Bulgarije 221km - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Marjo Miek - WaarBenJij.nu Dag 13 Berovo Macedonie -Sofia Bulgarije 221km - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Marjo Miek - WaarBenJij.nu

Dag 13 Berovo Macedonie -Sofia Bulgarije 221km

Blijf op de hoogte en volg Marjo

30 Augustus 2012 | Bulgarije, Sofia

Vanwege een uur tijdverschil zijn we vroeg op (6:45). Alhoewel het hier nu dus de dezelfde tijd is als in NL. Macedonië is ook weer een prachtig land. Vooral de omgeving is erg mooi en het lijkt hier erg op Zwitserland. Je hebt hier prachtige bergen met naaldbomen de lucht is hier erg zuiver en alles ziet er schoon en netjes uit. Als we de rustige Bulgaarse grens passeren is het alweer 1 uur later. De beambte van de Macedonische “grenspost uit”, kijkt erg nors en zegt zet de motoren maar af. Hij wil alle papieren en neemt ze mee in zijn hokje. Na zo’n 5 min krijgen we alles weer terug en kunnen we verder naar de Bulgaarse grenspost. Ook hier stoppen en de vrouwelijke beambte vraagt of we Spanjaarden zijn? Dan wil ook zij de papieren zien. Loopt een rondje om de motoren en knikt dat we verder kunnen. Als ik gas geef hoor ik ineens een sirene en als ik in de spiegel kijk zie ik een andere beambte met zijn hand omhoog naar mij zwaaien. Ik doe net of ik niks zie en rijd rustig verder. Dan is er weer een hokje. Dan stop ik daar maar even maar een vriendelijke vrouw knikt ook nu weer vriendelijk dat ik door mag rijden.
Ook Dirk mag uiteindelijk door en we beginnen aan het 11e land. Kijken of het hier echt zo crimineel is, als iedereen zegt. De wegen zijn hier erg slecht het 1e stuk. Ze hoeven in ieder geval geen drempels te maken. Het is net een computerspelletje; we moeten goed ons best doen om de diepe gaten te ontwijken. Er rijden nog veel lada’s en er is erg veel politiecontrole. Tijdens onze 1e stop drinken we iets in een klein dorpje. We betalen €2,- voor 4 drankjes. Gewoon weer met Euro;s betalen ook al hebben ze hier de Bulgaarse LEV. Daarna een stukje E75, een grote doorgaande weg ri de hoofdstad Sofia. Na 30km slaan we rechtsaf een mooie bergweg in die eindigt bij het Rila Klooster. Volgens Dirk en Leny moeten we dit gezien hebben. Zij waren hier al in 1985. Toen met een bus vol andere toeristen nu lekker met ons en op de motor.

Ook hoeven ze nu geen uren rond te lopen net als destijds. Nee, nadat we weer wat foto’s en film hebben gemaakt rijden we de berg weer af. Onderweg eten we nog even 4 grote tosti’s met een Cola. We betalen in totaal 4,- voor alles. Dit zijn nog eens prijzen. Het is 30km terug naar de E75.
Deze weg vervolgen we tot aan het hotel zo’n 20km voor Sofia. Het is een klein hotelletje met de naam Discreet; wat gaan we hier nu weer meemaken?

Mieke zag een stel dat na 2 uurtjes weer vertrok ???

De motoren staan achter de poort en er ligt een hond bij. Alleen als je eraan komt lopen kruipt hij weg onder de boom. Ben benieuwd of ze er morgen nog staan?
We nemen nog wat Baco’s en de vrouwen een heerlijke ijs met fruit. Dan is het alweer bedtijd. De rekening is 56,- voor de hele avond: Daarvoor kregen 4x een compleet menu met biefstuk, ijs, fruit en drank waaronder 7 Baco’s. Voor een Baco’tje betaalden we in Griekeland al 7,- per glas! Morgen vroeg op; we proberen nl door te rijden tot in Servië.

Groet Marjo

• 31 Augustus 2012 - 21:27

Hans:

Over de motor op slot zetten, ik weet niet of jullie dit ook doen, maar ik zet hem tegenwoordig altijd in de achteruit, hoef je hem echt niet op slot te zetten. Hij is niet meer van zijn plaats te krijgen.
    Die tip kreeg ik van een goldwing vehuurder in Florida, toen ik om een slot vroeg bij mijn huurmotor
    Veel plezier nog , leuke reisverhalen overigens.

Groeten Hans