Dag29 Chendu-Boxmeer (woe 8-8-2007) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marjo Miek - WaarBenJij.nu Dag29 Chendu-Boxmeer (woe 8-8-2007) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marjo Miek - WaarBenJij.nu

Dag29 Chendu-Boxmeer (woe 8-8-2007)

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

10 Augustus 2007 | Nederland, Amsterdam

Om 5:30 uur gaat de wekker; het is tijd om naar huis te gaan. Het is een speciale dag; Vandaag over precies 1 jaar gaan de Olympische spelen in Peking van start ! Om 6:30uur komt het busje voorgereden en brengt ons naar het vliegveld net buiten de stad.
Inchecken en om 9:00uur precies vliegen we terug naar Peking (de startplaats van onze inmiddels 4weken durende reis). Het is een vlucht van 1800km (binnenlands vluchtje) en we doen er 2uur en 15min over.

Op het vliegveld in Peking worden we weer zeer streng gecontroleerd en moeten we 3x onze paspoorten laten zien. Een flesje water en Cola moeten we afgeven (je mag maar max. 100ml aan vloeistoffen bij je hebben). Ook gaat bij mij het alarm af als ik door het poortje loop. Ik word gefouilleerd en met een of ander handscanner gecontroleerd. Achter bij mijn onderrug blijft het apparaat piepen en de douanebeambte voelt achter in mijn broek en riem naar verboden zaken. Er komt nog iemand bij en ook met z’n tweeën kunnen ze niets vinden. Ik zeg niets en laat ze mooi verder zoeken. Ik weet wel beter; mijn 3e en 4e wervels zijn vastgezet met 4 titanium schroeven ! Als ze niets kunnen vinden lachen ze wat en laten mij verder gaan. Dit tafereel heb ik inmiddels al meerdere malen meegemaakt en blijft elke keer weer leuk !

Mieke koopt nog een leuk Chinees theekannetje en dan hebben we nog 520 Yuan aan Chinees geld over en wil dit omwisselen bij een loket voor Euro’s. Er staan alleen tientallen mensen in de rij en het blijkt dat je een formulier moet invullen, je het pinbonnetje moet kunnen overleggen en dat je je paspoort nog eens moet laten zien. Als ik een klein kwartiertje heb staan wachten en er nog maar een persoon geholpen is, ziet Mieke een of andere Arabier in de rij staan met een briefje van 50 euro in zijn hand. Ze vraagt of hij er Chinees geld voor wil hebben en hij knikt ja. Ik laat hem de 520 Yuan zien en dat vindt hij een goede deal. Ik kan uit de rij en ben mooi van die Yuans af zonder al die sores en een lange wachttijd.

Om 14:30uur gaan we met China Airlines weer de lucht in voor de lange vlucht naar Frankfurt. Om 18:50uur (ergens boven Rusland) verzetten we onze horloges naar Nederlandse tijd: 12:50uur (6 uur terug dus).

18:30uur Ned. tijd landen we in Frankfurt en lopen al meteen naar de juiste gate vanwaar ons vliegtuig naar Amsterdam zal vertrekken. Onderweg moeten we toch weer door een scancontrole en worden mijn twee
met Olympische ringen bedrukte Chinese biertjes onderschept. Ik wilde deze naar huis meenemen als aanvulling voor mijn blikken verzameling; maar helaas. Om er voor te zorgen dat de Duitse douane beambten ze zelf mee naar huis zouden nemen, heb ik ze samen met Jan ter plaatse op gedronken. De lege blikjes gaan daarna alsnog de tas in voor de verzameling. Om 21:20uur vliegen met de Lufthansa richting Nederland!

Om 22:30uur landen we op Schiphol waar we nog tot 23:15 uur op onze koffers moeten wachten. Als we naar buiten lopen blijkt er bezoek voor ons te zijn: het is onze grote vriend Rene Liem (onze reisleider van de Indonesië reis van 2 jaar geleden). We omhelzen elkaar en lopen door naar de taxistandplaatsen alwaar onze chauffeur (buurman Hennie de Winter; vader van Harald) al staat te wachten. We laden onze koffers in en nemen afscheid van het (te) korte contact met Rene.

Dan rijden we via de fijne rustige snelwegen van Nederland terug naar het gezellige plaatsje Boxmeer waar we om 00:50uur voor onze deur worden afgezet. We bedanken Hennie en nemen meteen een heerlijke douche. Mieke gaat meteen naar bed want ze moet om 7:00 uur op: om 7:30 mag ze alweer aanwezig zijn bij haar werkgever; Bolsius. Ik bekijk nog even de mail en om 02:30 uur ga ik ook maar eens naar bed na een zeer lange dag van in totaal meer dan 27 uur.

Wat zal ik slapen, dacht ik, maar wat blijkt om 5:00uur ben ik al weer klaarwakker en om 6:00 uur sta ik maar op om het gewone leventje weer te hervatten. Krantje halen op het station, thee zetten enz……

Resume:

Het was een geweldige avontuurlijke reis met zeer veel mooie en ook enkele minderen momenten . De grote steden vonden wij te druk, te warm, te benauwt en er hangt altijd een vieze smog. Er zullen in Peking dan ook weinig records verbroken worden tijdens de Olympische spelen over een jaar. Let ook erg op de vele namaak-artikelen die in China zonder problemen verkocht mogen worden zoals; Foto/filmcamera's (met Sony stickertje erop geplakt), geheugenkaartjes van 4 GB waar maar 20-30 foto's op kunnen, parfum, horloges, enz enz..
Voor ons en ook voor enkele anderen van de groep had het volgens het in het programma beschreven Litang paarden festival een hoogtepunt moeten zijn. Voor ons was dit een dieptepunt. Maar wij zijn dan ook niet echt paarden-liefhebbers. Tevens was de tent waar wij in zouden moeten overnachten niet voor deze situatie geschikt. Ook weten wij nu waarom er in het lijstje van mee te nemen spullen de woorden; Flexibiliteit en extra Flexibiliteit voorkwamen.
Al met al vonden wij het een hele leuke reis en we hebben we weer heel veel (be)levens-ervaring erbij.

Wij willen Joost en de andere medereizigers nogmaals bedanken voor de begeleiding en gezelligheid van deze onvergetelijke motorreis in het verre China en Tibet.

Deze marjoarts1.waarbenjij.nu, site, was een leuk hulpmiddel om jullie een kleine indruk te geven van wat wij zoal hebben meegemaakt tijdens deze reis. We zij versteld van het aantal pagina-vieuws , die inmiddels is opgelopen tot boven de 8000 (zie linksonder). Dit is de stand op eind augustus 2007. We hebben dan tenminste niet alle moeite voor niets gedaan. Nog een voordeel van deze site is dat ik nu ook geen verslag voor mijn eigen website hoef te maken. Ik kan al deze verhalen overnemen voor mijn persoonlijke site: http://marjoarts.googlepages.com/

We willen dan ook alle mensen die hebben gereageerd, bedanken voor hun bijdrage aan deze site.

Groetjes van twee spleetogen die inmiddels goed kunnen eten met stokjes:

Marjo en Mieke

PS : Voor Huib, Menno, Joop, en Nicole: Ik weet dat jullie nog enkele mooie foto’s van ons gemaakt hebben die wij nog niet in ons bezit hebben. Zouden jullie de mooiste plaatsjes naar ons toe willen mailen ?
Wij zijn jullie erg dankbaar.

Ons mail adres: marjoarts@gmail.com

• 10 Augustus 2007 - 18:08

Petit ;-):

Hoi Mai / Mieke :-)
    Dat spelletje met het wisselgeld was subliem hahaha !
    Scheelt weer met wachten in een rij .

Jullie zullen wellicht nog moeten wennen aan de tijdsverschil/jatlag . Geen wonder dat je midden in de nacht wakker werd hihihi !

Nogmaals welkom thuis in het oer gezellige Boxmeer ;-)

Groetjes ,ook namens tante Jannie en Shirley ;-)

petit ;-)

• 10 Augustus 2007 - 20:28

Marjo En Mieke:

Rene, nogmaals bedankt, ook voor je bezoek op sphl. Tot snel

Mai en Miek

• 10 Augustus 2007 - 20:50

Wim En Anny Arts:

Hebben het complete vluchtschema van woensdag 8 aug.waar mogelijk op de voet gevolgd. Het was een spannende dag.
    Zo'n 27 uur onderweg naar Holland.
    Waren blij verrast dat Marjo ons vanuit de auto belde dat zo over 'n uur thuis in
    Boxmeer zouden zijn. Wat een geweldige opluchting !!

Donderdagavond 9 aug.kwamen ze ons verrassen met een heel gezellig bezoekje.
    Al kenden we veel verhalen, maar als je
    dan hun gesprekken volgt, dan is nog lang niet alles in de reisverslagen komen
    te staan, want dat zou ondoenlijk zijn geweest.
    Wij waren in onze nopjes dat we ze weer in levende lijve zagen.
    Het was voor hun,maar ook de anderen van
    het team , een schitterende uitdaging, om
    in dit woeste , maar ook de drukte in
    de steden in China en Tibet aan te gaan.
    Petje af dat ze het allemaal goed hebben
    overleefd, en we zullen hopen dat iedereen met dankbare herinneringen thuis
    zijn gekomen.....'EN DIE VERRE REIZEN
    MAAKT, KAN VEEL VERHALEN' (spreekwoord)
    Marjo en Mieke bedankt voor de ener-
    verende reisverslagen. De verhalen
    zullen we nog uitgebreid horen, dan komen
    de foto's en de fabelachtige video-shows.

Het leven gaat nu weer normaal verder,
    maar dan wordt het 2008 (waarheen dan ?)

Pa en Ma

• 10 Augustus 2007 - 21:19

Winand:

Was een schitterende reis als je het zo allemaal leest maar denk ook weer lekker als je in je eigen bedje kunt kruipen .

• 12 Augustus 2007 - 20:44

Tonny Walk:

Hallo Marjo en Mieke,
    Ik heb geweldig genoten van jullie mooie reis en ben blij dat jullie gezond weer in Boxmeer zijn gearriveerd. Hartelijke groeten en het allerbeste. Tonny Walk

• 13 Augustus 2007 - 05:46

Corinne:

welkom thuis.
    het was geweldig om al jullie avonturen te lezen.nu een datum prikken zodat we de foto's kunnen bekijken